بررسی ارتباط هوش معنوی با میزان تاب‌آوری روان‌شناختی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه لرستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناس ارشد، روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران

10.22034/api.2024.710223

چکیده

انسان معاصر می‌تواند با به‌کارگیری از هوش‌ معنوی‌، به کارهای خود معنی ببخشند و معنای دیگری به وجود زندگی خویشتن دهند، الگوبرداری از سرمشق‌های دینی و معنوی، بهزیستی روان‌شناختی ایجاد می‌کند و شادکامی و تاب‌آوری جزء مؤلفه‌هایی است که در کیفیت زندگی مؤثر و موجب ارتقاء سلامت روان، سلامتی و افزایش مشارکت اجتماعی فرد می‌شود و به‌عنوان مانعی در برابر اختلال‌های روانی عمل می‌کند. به همین سبب؛ هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش معنوی و شادکامی و تاب‌آوری است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر و مجرد و متأهل سنین و مقطع‌های مختلف، دانشگاه لرستان در نیمسال اول 1401 بودند. حجم نمونه شامل 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت‌اند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ، پرسشنامه شادکامی فوردایس و پرسشنامه تاب‌آوری کانر. آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS V22 است. نتایج نشان داد که هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان اثر معنی‌داری دارد، هوش معنوی با میزان تاب‌آوری دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌دار دارد. با توجه به نتایج حاصل‌شده هوش معنوی دانشجویان هرچه بالاتر باشد، میزان شادکامی و تاب‌آوری آنان بالاتر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها