خوانش تطبیقی مبانی کلامی خلق کودکان معلول از منظر امامیه و اشاعره در پرتو عدل الهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فلسفه و کلام اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه یاسوج

2 طلبه سطح 3 حوزۀ علمیه خواهران حضرت نرگس(س)، جهرم ، ایران

10.22034/api.2024.2020884.1008

چکیده

یکی از پربسامدترین پرسش‌های اعتقادی هماره سوال از تفاوت انسان‌ها هنگام ایجاد است. بر اساس آیات و روایات خداوند انسان را در نهایت کمال ممکن آفریده‌است لکن در مقام ثبوت مشاهده‌می‌گردد که برخی انسان‌ها با نقص متولد‌شده‌اند پژوهش حاضر با هدف خوانش تطبیقی مبانی کلامی خلق کودکان معلول از منظر امامیه و اشاعره در پرتو عدل الهی در صدد است تصویر روشنی از چگونگی ایجاد این افراد ارائه‌دهد و چالش‌های پیش‌رو را پاسخ‌دهد. روش پژوهش تحلیلى- استنتاجی ‌است، داده‌هاى تحقیق از طریق بررسى اسنادى، فیش بردارى و با رویکرد استدلالی تحلیل شده‌است. منابع متکلمین امامیه و اشاعره، جامعة تحقیق و سایر منابع ناظر به اهداف پژوهش، به عنوان منابع تبیینی و تکمیلی مورد استفاده قرارگرفته‌است. یافته‌ها: از منظر متکلمین اشعری، خلقت فعل مستقیم الهی است و موجودات دیگر مداخلۀ اختیاری ندارد و عدالت نیز چیزی جز فعل الهی نیست، لکن امامیه قائل به سلسلۀ طولی فاعلان بوده، نقش مهمی برای انسان در خلق و ایجاد قائل‌هستند بنابراین ساحت الهی را از خلق ناقص منزه برمی‌شمرد.

کلیدواژه‌ها