1
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،ایران
2
کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده مشاوره و روانشناسی، شهیدچمران اهواز،اهواز، ایران
10.22034/api.2024.2020787.1007
چکیده
هدف: کاهش افسردگی مبتنی بر ذهنآگاهی برنامهای گروهی به شمار میآید که با رویکرد اسلامی مبتنی بر آیات و روایات صورت میپذیرد. پژوهشهای بسیاری اثربخشی ذهنآگاهی را در زمینههای مختلف مورد بررسی قرار دادهاند، اما مساله اصلی این است آیا آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر آیات و روایات بر کاهش افسردگی موثر است؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر اساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانشآموزان انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش با روش تحقیق نیمه آزمایشی از راه پیشآزمون و پسآزمون و آزمون پیگیری با دو گروه، آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1399-1400 بود و با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند و در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. شیوهی مداخله به صورت 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی براساس آیات و روایات بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که ذهنآگاهی براساس آیات و روایات موجب کاهش افسردگی دانشآموزان گروه آزمایش شده و این تأثیر تا مرحله پیگیری همچنان ادامه داشت (01/0p<). بحث و نتیجهگیری: میتوان برای کاهش افسردگی در بین دانشآموزان دختر از ذهنآگاهی براساس آیات و روایات استفاده کرد.
سودانی, منصور, & جودکی, زهرا. (1402). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی براساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(4), 71-81. doi: 10.22034/api.2024.2020787.1007
MLA
منصور سودانی; زهرا جودکی. "اثربخشی آموزش ذهنآگاهی براساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد". پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2, 4, 1402, 71-81. doi: 10.22034/api.2024.2020787.1007
HARVARD
سودانی, منصور, جودکی, زهرا. (1402). 'اثربخشی آموزش ذهنآگاهی براساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد', پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(4), pp. 71-81. doi: 10.22034/api.2024.2020787.1007
VANCOUVER
سودانی, منصور, جودکی, زهرا. اثربخشی آموزش ذهنآگاهی براساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر خرمآباد. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 1402; 2(4): 71-81. doi: 10.22034/api.2024.2020787.1007