اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی براساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر خرم‌آباد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،ایران

2 کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده مشاوره و روانشناسی، شهیدچمران اهواز،اهواز، ایران

10.22034/api.2024.2020787.1007

چکیده

هدف: کاهش افسردگی مبتنی بر ذهن‌آگاهی برنامه‌ای گروهی به شمار می‌آید که با رویکرد اسلامی مبتنی بر آیات و روایات صورت می‌پذیرد. پژوهش‌های بسیاری اثربخشی ذهن‌آگاهی را در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند، اما مساله اصلی این است آیا آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر آیات و روایات بر کاهش افسردگی موثر است؟ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهن‌آگاهی بر اساس آیات و روایات بر کاهش افسردگی دانش‌آموزان انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با روش تحقیق نیمه آزمایشی از راه پیش‌آزمون و پس‌آزمون و آزمون پیگیری با دو گروه، آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1399-1400 بود و با روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 50 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای‌گذاری شدند و در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. شیوه‌ی مداخله به صورت 8 جلسه آموزش ذهن‌آگاهی براساس آیات و روایات بود. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که ذهن‌آگاهی براساس آیات و روایات موجب کاهش افسردگی دانش‌آموزان گروه آزمایش شده و این تأثیر تا مرحله پیگیری هم‌چنان ادامه داشت (01/0p<).
بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان برای کاهش افسردگی در بین دانش‌آموزان دختر از ذهن‌آگاهی براساس آیات و روایات استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها