قصه های تعلیمی در بستر سنت حکمت محور گذشته با تعریف حکایاتی از قهرمانان خیالی، نقشی تعلیمی غیرقابل انکاری داشته اند؛ تلویزیون و سینما همواره عرصه ی قصه ی قهرمانان خیالی هستند؛ قهرمانانی که سرگرم میکنند و تاثیر میگذارند. در این مقاله با استفاده از الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل به جستوجوی قهرمان جویای نام در داستان مشت زن گلستان سعدی می پردازیم تا در دل این قصه ی کهن دریابیم که چگونه حکمت و روایت در دل هم تنیده شده اند. در این بررسی ظرفیتهای این قصه با فیلمهای ژانر سفر قهرمان مقایسه شده اند. هدف از این بررسی تاکید بر این نکته است که روایت متون تعلیمی قصهگو در سینما و تلویزیون میتواند از یکسو ظرفیتهای امروزی سنت را زنده کند و از سویی نسل جوانرا به سرچشمه های فرهنگی پیوند دهد.
احمدی, ایمان, & امیری, امیر. (1402). الگوی سفر قهرمان در قصههای تعلیمی برای اقتباس در تلویزیون و سینما با بررسی قصهی مشت زن گلستان سعدی. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(3), 23-37. doi: 10.22034/api.2023.709010
MLA
ایمان احمدی; امیر امیری. "الگوی سفر قهرمان در قصههای تعلیمی برای اقتباس در تلویزیون و سینما با بررسی قصهی مشت زن گلستان سعدی". پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2, 3, 1402, 23-37. doi: 10.22034/api.2023.709010
HARVARD
احمدی, ایمان, امیری, امیر. (1402). 'الگوی سفر قهرمان در قصههای تعلیمی برای اقتباس در تلویزیون و سینما با بررسی قصهی مشت زن گلستان سعدی', پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(3), pp. 23-37. doi: 10.22034/api.2023.709010
VANCOUVER
احمدی, ایمان, امیری, امیر. الگوی سفر قهرمان در قصههای تعلیمی برای اقتباس در تلویزیون و سینما با بررسی قصهی مشت زن گلستان سعدی. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 1402; 2(3): 23-37. doi: 10.22034/api.2023.709010