الگوی سفر قهرمان در قصه‌های تعلیمی برای اقتباس در تلویزیون و سینما با بررسی قصه‌ی مشت زن گلستان سعدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کادر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

2 دکتری تخصصی

چکیده

قصه­ های تعلیمی در بستر سنت حکمت­ محور گذشته با تعریف حکایاتی از قهرمانان خیالی، نقشی تعلیمی غیرقابل انکاری داشته­ اند؛ تلویزیون و سینما همواره عرصه ­ی قصه­ ی قهرمانان خیالی هستند؛ قهرمانانی­ که سرگرم می­کنند و تاثیر می­گذارند. در این ­مقاله با استفاده از الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل به­ جست­وجوی قهرمان جویای نام در داستان مشت زن گلستان سعدی می­ پردازیم تا در دل این قصه ­ی کهن دریابیم که چگونه حکمت و روایت در دل هم تنیده شده­ اند. در این بررسی ظرفیت­های این قصه با فیلم­های ژانر سفر قهرمان مقایسه شده­ اند. هدف از این بررسی تاکید بر این نکته است که روایت متون تعلیمی قصه‌گو در سینما و تلویزیون می­تواند از یک­سو ظرفیت­های امروزی سنت­ را زنده کند و از سویی نسل  جوان­را به سرچشمه ­های فرهنگی پیوند دهد.

کلیدواژه‌ها