بررسی نقش قانونمداری کارکنان شرکت در کاهش احتمال ورشکستگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، عضو هیئت علمی گروه حقوق- دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان- خرم آباد- ایران

چکیده

مقدمه: ورشکستگی به عنوان یک اثر و شرایط بیرونی در نظر گرفته می­شوند که منجر به تضعیف وضعیت انعطاف پذیری مالی می­گردد. در این پژوهش هدف بررسی ارتباط بین ورشکستگی و قانونمداری در بین کارکنان شرکت­های خصوصی شهر خرم آباد است.
روش کار: این پژوهش از حیث هدف پژوهش کاربردی و از دسته پژوهش­های پیمایشی-توصیفی است. در این پژوهش نمونه­ای شامل 318 نفر از کارکنان شرکت­های خصوصی شهر خرم آباد، از طریق فرمول کوکران، به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه قانون­مداری در 2 طبقه و ورشکستگی در 1 بخش جمع­آوری شد. شاخص روایی محتوا و پایایی به روش آلفای کرونباخ انجام شد. داده­ها با نرم افزارهای پی ال اس و اس پی اس اس تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر تایید ارتباط بین قانون­مداری خاص (521/0= β)، قانون­مداری عام (315/0= β) و ورشکستگی می­باشد. آماره t مربوط به مسیرهای قانون­مداری خاص (01/7 = t) و قانون­مداری عام (14/3 = t) بیانگر معناداری ضرایب مسیرها و ارتباط آنها با احتمال ورشکستگی است.
نتیجه­گیری: با توجه به ارتباط منفی بین قانون مداری و وضعیت ورشکستگی، می­توان ابراز داشت که تمایل افراد به پایبندی به قوانین مرتبط با حوزه­های شرکت منجر به کاهش احتمال ورشکستگی شده و در نتیجه، سطح بالایی از انعطاف پذیری مالی را شاهد هستیم

کلیدواژه‌ها