بررسی تأثیر سبک رهبری مستبدانه بر رفتارهای ضد تولید با نقش میانجی افشاگری سازمانی و خستگی عاطفی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت پتروشیمی استان لرستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه پیام نور ملایر، ملایر، همدان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور ملایر، ملایر، همدان، ایران

10.22034/api.2024.2020672.1004

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری مستبدانه بر رفتارهای ضدتولید با توجه به نقش میانجی افشاگری سازمانی و خستگی عاطفی در میان کارکنان شرکت پتروشیمی استان لرستان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان شرکت پتروشیمی استان لرستان به تعداد 800 نفر بودند که از میان آنان 260 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای طبق جدول مورگان انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی ـ همبستگی می‌باشد. ابزار اصلی جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه صورت گرفته است که برای سنجش سبک رهبری مستبدانه از فره و همکاران (2006) در 9 گویه، برای سنجش رفتارهای ضدتولید از پرسشنامه رفتارهای ضدتولید بنت و رابینسون (2000) در 19 گویه، برای سنجش خستگی عاطفی از پرسشنامه مسلش و جکسون (1981) در 7 گویه و برای سنجش افشاگری سازمانی از پرسشنامه علینقان و همکاران (1395) در 9 گویه استفاده شده است. روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی با استفاده از معادلات ساختاری تعیین شدند.
نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که رفتارهای ضدتولید تحت تأثیر سبک رهبری مستبدانه قرار دارد و کارکنانی که دارای خستگی عاطفی می‌باشند اثر مثبت و معناداری بر رفتارهای ضدتولید خواهند داشت. همچنین سبک رهبری مستبدانه بر افشاگری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد؛ اما افشاگری سازمانی اثر منفی و معناداری بر رفتارهای ضدتولید می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها