مفهوم نبوت در نگاه نخست یک مسئله ی کلامی و دینی صرف به نظر می رسد، و شاید از این جهت باشد که در فلسفه کمتر به عنوان یک مسئله ی مستقل عقلی بدان پرداخته شده است. این درحالی است که با نگاهی دقیق در فلسفه ی ابن سینا با توجه به تحلیلی که وی از هستی، انسان، جامعه و چیستی وحی دارد، امری کاملاً عقلانی و مبتنی بر ضرورت عقلایی است. ایشان با توصیفی که از نبوت دارد مدعی است نبی انسانی است کامل و از هر جهت دارای کمالات ممکن که با اتصال به عقل فعال به کسب حقایق اصیل نائل می شود. وی از سه جهت وجود نبی را امری ضروری بر می شمارد؛ نخست از جهت اجتماعی به عنوان عاملی برای هدایت و کمال اجتماع، دوم به عنوان عنصری ضروری برای تحقق نظام احسن با توجه به عنایت الهی و سوم از این جهت که از نظر معرفت شناسی دریافت حقیقت اصیل بالضروره نیازمند ادراک معارف الهی است. این جستار برآن است که با نگاهی توصیفی – تحلیلی به برجستگی بحث نبوت، بویژه ضرورت آن در آثار ابن سینا پرداخته و از خلال آثار ایشان به صورتبندی سه استدلال در این باب بپردازد.
فتحی عماد آبادی, اصغر. (1402). بررسی تحلیلی- توصیفی جایگاه نبی و دلایل ضرورت آن در آثار ابن سینا. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(3), 77-85. doi: 10.22034/api.2023.709232
MLA
اصغر فتحی عماد آبادی. "بررسی تحلیلی- توصیفی جایگاه نبی و دلایل ضرورت آن در آثار ابن سینا". پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2, 3, 1402, 77-85. doi: 10.22034/api.2023.709232
HARVARD
فتحی عماد آبادی, اصغر. (1402). 'بررسی تحلیلی- توصیفی جایگاه نبی و دلایل ضرورت آن در آثار ابن سینا', پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 2(3), pp. 77-85. doi: 10.22034/api.2023.709232
VANCOUVER
فتحی عماد آبادی, اصغر. بررسی تحلیلی- توصیفی جایگاه نبی و دلایل ضرورت آن در آثار ابن سینا. پژوهش های نوین در مطالعات علوم انسانی اسلامی, 1402; 2(3): 77-85. doi: 10.22034/api.2023.709232